Filmy animowane nie dla dzieci?

Uwielbiam kino. Przebrnęłam już przez sporą część kina europejskiego (włoskie, hiszpańskie, skandynawskie, rosyjskie/radzieckie itd.) aż doszłam do punktu, w którym nie mogłam znaleźć dla siebie nic ciekawego. Z totalnej niemocy sięgnęłam więc po filmy animowane i wpadłam po uszy…

Na początku zakochałam się w Vincencie Tima Burtona, jednym z pierwszych jego filmów. Ujęło mnie w nim wszystko: nawiązania do niemieckiego  ekspresjonizmu (Gabinet doktora Caligari, Nosferatu-symfonia grozy ), poezji Edgara Allana Poego oraz oczywiście sama historia 7-letniego chłopca, który chce być jak Vincent Price- aktor grający, w raczej kiepskich, filmach grozy. Cudo!

Kolejna krótkometrażówka to nominowana do Oscara Dama i Śmierć. W humorystyczny sposób opowiada o problemie bardzo aktualnym i szeroko dyskutowanym w dzisiejszym świecie, czyli o przymusowym przedłużaniu życia osób starszych. Genialny przykład tego, że można mówić lekko o rzeczach bardzo trudnych.

Bagiński. To nazwisko powinno stanowić najlepszą rekomendację i być zarazem najlepszym opisem.  Uwielbiam Katedrę, którą traktuje jako  film bez fabuły, którym po prostu  zachwycam się jak największym dziełem sztuki. Tę animację po prostu się czuje.

Na sam koniec coś co dopiero poznaję, czyli anime. Dwa zupełnie różne filmy, które wpadły mi w oko to  Grobowiec Świetlików oraz Ninja Scroll. Pierwszy to poruszająca historia dwójki rodzeństwa osadzona w czasach II wojny światowej z kolei Ninja Scroll jest już zupełnie innym kinem. Dużo akcji i całkiem spora dawka brutalności, która na szczęście nie stanowi głównej osi filmu, do tego fantastycznie zbudowane postacie i krajobraz feudalnej Japonii.

Jak widać animacja to nie tylko filmy Disneya. A Wy oglądacie filmy animowane czy uważacie, że to tylko nic nie wnosząca  rozrywka dla dzieci?

Ten wpis został opublikowany w kategorii Inne. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

